Als ik ga sporten, neem ik een schone onderbroek mee, voor geval dat...

Prima dat u tóch gaat sporten. Jammer natuurlijk van dat risico op 'een ongelukje'. Wat hier gebeurt noemen we: stress-incontinentie. Geen psychische stress, maar extra druk (in het engels: stress) op de blaas. Die extra druk kan ontstaan als bijvoorbeeld bij neerkomen na een sprong uw buikorganen op uw blaas drukken. Die geven als het ware een duw na. De sluitspieren van de blaas houden het dan niet meer en u verliest wat urine. Bij de een gaat het om enkele druppels, bij de ander om flink wat meer.

Wilt u meer weten over stress-incontinentie? Kijk dan op de website van de Continentie Stichting Nederland. Daar staat informatie over zowel incontinentie bij vrouwen als bij mannen.

Is er iets aan te doen?
Stress-incontinentie is vaak te verhelpen of te verminderen. Het is dan wel belangrijk dat goed onderzocht wordt wat de oorzaak is. Er zijn namelijk veel verschillende omstandigheden en aandoeningen die kunnen leiden tot stress-incontinentie. Dat onderzoek begint met een stap die u zelf moet zetten: de stap naar uw huisarts of naar een bekkenfysiotherapeut. Wilt u meer weten over wat een bekkenfysiotherapeut doet en waar er een gevestigd is bij u in de buurt?  Kijk dan op de website voor meer informatie. Oefeningen van de spieren van de bekkenbodem kunt u ook doen via de website Baas over je blaas. Dit trainingsprogramma komt uit Zweden. Daar is het effectief gebleken. Radboud UMC onderzoekt of dit programma ook in ons land effectief is. Als u wilt kunt u aan dat wetenschappelijk onderzoek meedoen, maar dat is niet verplicht.